Print maangroet
Start De yoga docente Yoga oefeningen Levenslessen Contact-Links

De maangroet

De maangroet is een serie oefeningen die elkaar in een vloeiende beweging opvolgen op het ritme van de adem. Doordat tijdens de oefeningen de aandacht steeds gefocust is komt de ademhaling tot rust. Door die rustige adem worden ook de gedachtes tot rust gebracht.
De maangroet is een prachtige oefening als voorbereiding op een meditatie of voor het slapen gaan.


Terwijl je leeg ademt en met een rechte rug door de knieŽn zakt maak je verbinding met de aarde.

Terwijl je inademt en vanuit de ooghoeken de vingers omhoog volgt stel je jezelf open naar de kosmos.

Uitademend volg je vanuit de ooghoeken de vingers naar beneden.

Rol vervolgens je hele wervelkolom af.

Hierbij geef je je over aan de aarde energie.

Inademend omhoog komen en uitademend de schouders ontspannen.

Waarbij je in een totale ontspanning staat. Pas vanuit ontspanning kan je echt ontvangen!

Inademend buig je achter over in volledige overgave aan het leven.

Verplaats je aandacht naar de vingers van je linkerhand,
waarbij je tijdens de inademing je vingers omhoog en door naar rechts volgt.

Vervolgens ook weer terug. Daarmee druk je jouw wendbaarheid en flexibiliteit uit.

Soms in het leven kan je die flexibiliteit nodig hebben om even mee te geven zonder uit je kracht te stappen.

Verplaats je aandacht naar de vingertoppen van je rechterhand. Laat ook die vingers in een vloeiende beweging omhoog en door naar links gaan.

Van daaruit laat je de aandacht over gaan naar de vingertoppen van je linkerhand.
Daarmee maak je, met een soepele vloeiende beweging, een ruim gebaar naar achteren (torsie).

Als dan die linkerhand weer terug komt, laat je de aandacht over gaan in je rechterhand.

En maak je diezelfde beweging naar rechts.

Daarmee druk je de integratie van heden en verleden uit.